Lær at arbejde med sanser og metaforer for at styrke dit sprog. I dette indlæg fortæller jeg om, hvordan du kan bruge metaforer og sanser til at gøre dit sprog mere levende.
Jeg har arbejdet rigtig meget med sproget i mine ungdomsromaner. Der er rigtig mange metaforer i "Som en tikken under huden" |
Det er vigtigt at have et levende sprog, og derfor er det
vigtigt at arbejde med sit sprog. Det gør man allermest ved at skrive rigtig
meget!
Noget af det der er med til at gøre sproget levende, er hvis
man er god til at huske at få sanserne
med.
Lugtesansen,
følesansen, høresansen, synssansen, smagssansen.
Husk, at du ikke behøver at skrive ”Jeg kunne lugte en
appelsin” eller ”Jeg kunne høre fuglene”. Du må gerne finde din egen kreative
måde at sige det på!
Eksempler:
Lugten af appelsin lå
i hele rummet.
Appelsinens skarpe
lugt mindede mig om den jul, min kat døde
Den søde duft af
appelsin nåede mine næsebor …
Fuglene skreg så højt,
at jeg måtte holde mig for ørerne
Fugleskrig har altid
mindet mig om mine forældres skilsmisse. Især mågeskrig. Foran mig dykkede
mågerne med absurd hæse skrig.
Brug gerne beskrivelsen til at sige noget om din
hovedpersons humør fx!
Metaforer
En metaforer er en beskrivelse, hvor man tager et ord eller
et udtryk og bruger det til at beskrive noget andet.
Eksempler:
Kærligheden spirede
mellem dem
(Her er udtrykket ’spirede’ hentet fra blomsterverdenen og
brugt til at beskrive kærlighed).
Marken er en blå flod
(her beskrives marken som en blå flod, fordi der er mange
blå blomster)
Det er sjovest, hvis man kan finde på nogle kreative
metaforer, som der ikke er en hel masse andre der har brugt før én.
Josefine Klougart
skriver fx i sin bog ”Stigninger og fald”:
Vi går raskt til, ser
op, svinger med armene; hænderne er
tunge lodder, for hvert sving fremad trækker de os med.
Her beskrives hænderne som lodder, der kan trække dem
fremad. Men hænder er jo ikke lodder i virkeligheden. Derfor er det en metafor.
I ”Ask Konge Taber”,
skriver jeg:
Bålet er blevet til
røde gløder, lurende øjne i mørket.
Her bliver gløderne beskrevet som (dyre)øjne, fordi de er
rød-gule ligesom dyrs øjne om natten.
Jeg er gået i stykker, en mundharmonika uden mundstykke, uden
årer, uden musik. Jeg virker ikke, jeg er en snurretop uden bevægelse. Jeg kan snurre
og snurre i mine drømme og så vågne og opdage, at jeg står stille.
Her beskriver hovedpersonen sin følelse af at kroppen ’ikke
virker’ ved at sammenligne sig selv med en ødelagt mundharmonika, en båd uden
årer, en snurretop, der ikke kan snurre. Billedet bliver trukket og udvidet til
en lang beskrivelse af snurretoppen.
Jeg håber, du er blevet inspireret til at lege mere med dit eget sprog! Og husk, at dit sprog behøver ikke være særlig godt i første udkast. Du kan sagtens arbejde med det i gennemskrivningen. Sådan er der masser af forfattere, der gør!
Husk, at du kan læse endnu flere skrivetips på min nye forfatterblog. Måske vil du gerne læse mit indlæg om, hvordan du skaber troværdige personer til din roman?
Husk, at du kan læse endnu flere skrivetips på min nye forfatterblog. Måske vil du gerne læse mit indlæg om, hvordan du skaber troværdige personer til din roman?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar