tirsdag den 28. februar 2012

Bøger til piger 9-13 år del 3

Flere læsetips til dig mellem 9 og 13 år!

Omslag: Alette Bertelsen
Her kommer tre nye tips til de bogslugende tweens. Jeg har tidligere skrevet to indlæg om bøger til denne aldersgruppe her og her, og da jeg kan se, at rigtig mange klikker forbi dem, kommer her et par tips mere. Jeg har læst alle de bøger, som jeg anbefaler, men det er ikke altid, jeg har læst hele serien. Derfor skriver jeg i hver anbefaling, hvor meget af serien, jeg har læst.

Læsetips til dig: 

Livs Liv
Læs Livs dagbog om hende selv og bedsteveninden Esther, der begynder til ridning. Desværre begynder den nye pige i klassen - Mette - også til ridning, og Liv føler, at Mette stjæler Esther fra hende. Der sker også noget godt: Livs nabos hund får hvalpe, og Liv kommer til at hjælpe med at opflaske den ene hvalp.
Jeg har læst den første bog i serien om Liv i juleferien (den hedder Livs Liv 1 - Bedste veninder), og den vil jeg bestemt anbefale til piger mellem 8 og 12 år. Det er især en fin historie om venskab, og den vil også tiltale de piger, der godt kan lide dyr. Serien er skrevet af Rikke Dyrhave-Nissen.
Læs mere om bogen her.

Kys og Kanel
Kys og Kanel-serien er for de ældste tweens og de yngste teenagere. Jeg har læst første bog i serien, som hedder Sille elsker Lucas - måske. Den handler om Sille, der har fundet ud af at hun er forelsket i barndomsvennen Lucas - men det har bedsteveninden Ginny også - og hun siger det først. Det er en bog om at være allerbedste veninder og om den første forelskelse.
Det bedste ved bogen er Silles fortællerstemme, som jeg synes rammer den 13årige Sille rigtig godt på en både ærlig og morsom måde. Jeg vil anbefale bogen til piger fra 12 år. Bøgerne er skrevet af Astrid Heise-Fjeldgren.
Læs mere om bogen her.

Lias kamp
Lias kamp er en fantasy-serie for piger, som godt kan lide at læse spændende bøger om magi, kamp og kærlighed. Der hvor Lia bor, hersker Fruen, og da Lia bliver tilkaldt for at arbejde for Fruen, fortæller hendes bedstemor hende sandheden om, hvem hun virkelig er. Lia finder også ud af, at hun kan styre ild og 'snakke' med dyr! Jeg har læst alle tre bøger i serien. Det er tre velskrevne, spændende og letlæste bøger for de yngste fantasy-læsere. Hvis du kunne lide Pigerne fra Nordsletten, tror jeg også, du vil kunne lide denne serie.
Jeg vil anbefale bøgerne til piger mellem 9 og 12 år. Serien er skrevet af Margot Andreasen.
Læs mere om serien her.

Har du læst en god bog?
Hvis du har læst en god bog for 9-13årige piger, må du meget gerne sende mig en anbefaling af den som en kommentar til dette indlæg!

God læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar