torsdag den 8. maj 2014

Undervisningsmateriale til Ask Konge Taber

Pædagogisk konsulent Hanne Schriver fra CFU har udarbejdet en pædagogisk vejledning til arbejdet med Ask Konge Taber. Hun anbefaler romanen til fælles læsning i 7.-8. klasse i folkeskolen. 

Ask Konge Taber. Omslag: Stoltze
Materialet indeholder en grundig gennemgang og analyse af romanen samt opgaver til før-, under- og efter-læsningen. Der er forskellige opgaver, som eleverne kan vælge i mellem. Fx kan de flere steder vælge at karakterisere Ask eller Liv. 
Der er desuden en fuldstændig kapiteloversigt. Det er totalt tjekket - sådan én lavede jeg ikke engang, da jeg skrev bogen:)

Hanne Schriver skriver blandt andet i sin analyse:


For både Ask og Liv er der sket en personlig udvikling og en afklaring i forhold til det, de er ’flygtet fra’ og i forhold til dem selv. Med sine 2 synsvinkelbæreres tunge proble- mer sætter romanen efterskolelivet som et år med personlig udvikling på spidsen.
Romanen tager fat i limboet mellem barn- og voksenlivet - med efterskolemiljøet som baggrundstæppe.

Jeg blev meget glad for at se et så gennemarbejdet undervisningsmateriale til min roman. Jeg håber, at det kan få flere lærere til at bruge den i skolerne. Og flere elever til at læse den. Hvis I er i gang med at læse romanen i din klasse, må du gerne skrive en kommentar herunder om, hvad du synes om den. 

Her er link til undervisningsmaterialet til Ask Konge Taber. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar