torsdag den 1. juni 2017

7 gode råd til dig, der gerne vil være illustrator

Tove Krebs Lange har blandt
andet illustreret Så fandens forelsket
Drømmer du om at illustrere bøger? Jeg har mødt rigtig mange børn, unge og voksne, der gerne vil være illustratorer. Da jeg underviste på Rytmisk Centers Tekstværksted samlede jeg disse råd fra nogle af de gode, danske illustratorer til mine elever. Nu fandt jeg rådene på min computer, og jeg synes, at I også skal have mulighed for at læse dem. Efter hvert råd er der link til illustratorens hjemmeside!

Hvad er en illustrator?
En illustrator er en person, der tegner til bøger, blade, aviser og lignende. Man kan både tegne på computer og i hånden - og man kan tegne med alt fra blyant til maling, ligesom billederne kan være sort/hvid og i farver. Det kommer an på, hvad de skal bruges til.

Jeg har spurgt tre illustratorer, jeg kender, om de ville komme med et par gode råd til, hvordan man bliver illustrator. Så her kommer en liste med deres råd. Efter hvert råd står der, hvem der har skrevet det. Nogle af illustratorerne har skrevet flere råd, andre kun et. Husk, at det jo er illustratorernes egen mening, de skriver. Så du bestemmer jo selv, om du vil følge deres råd, alle arbejder jo forskelligt:-) Fx skriver Christian Guldager, at man ikke skal arbejde gratis (altså uden at få løn). Men hvis nu det er en tegning til skolebladet, og du synes, det kunne være rigtig sjovt at få den med i bladet, så er det jo helt i orden, at du ikke får løn for den:-)

1.  Tænk over forskellen mellem at være kunstner eller illustrator. Jeg lægger ikke en kvalitativ vurdering i dette, to lige gode fag. Man kan være en fantastisk tegner og samtidig en lousy illustrator, hvis man ikke formår at holde sig loyalt til teksten, understøtte og evt. uddybe den med illustrationerne. En kunstner tager selv alle beslutninger, en illustrator må forholde sig til forlæg/tekst og (synes jeg) målgruppe. Selvfølgelig mener jeg, at illustrationer godt kan have stor kunstnerisk værdi. Og så det klassiske råd når det gælder billedbøger: dét man kan se på billedet behøver ikke stå en gang til i teksten.  (Tove Krebs Lange)

2.  Øv dig en masse!!!:-) Tag små opgaver så du lærer at forholde dig til, at du skal arbejde med en kunde. Hvis du skal være illustrator, skal du ikke være bange for at modtage kritik, for selvom du er dygtig, skal du ikke være for stolt til at lave store ændringer, så kunden bliver glad for resultatet. Flexibilitet er kodeordet. Lær at arbejde digitalt, det gør rettelser så meget lettere. Lær Photoshop, Artrage, Painter. (Christian Guldager)

3.  Arbejd ALDRIG gratis. Vær stolt af dit talent, og tag betaling for det. Det behøver ikke at være alverden i starten, men INGEN respekterer en person som arbejder gratis. Hvis du giver det væk, er det så egentlig noget værd? (Christian Guldager)

4.  Øv dig i mange forskellige stilarter. Der er større chance for at få mange opgaver, hvis  du kan tilpasse dig til den enkelte opgave. Så lær at tegne både for de helt små, men også de voksne. (Christian Guldager)

5.  Lån masser af billedbøger og bedøm illustrationerne. Er de gode eller ej, og hvorfor? Disseker billederne, hvordan fungerer konturen, hvordan bruges skygger og farver, hvordan tegnes øjne, græs, skyer, huse? Hvad løfter tegningen og kunne noget gøres anderledes? Kopier de vellykkede egenskaber, som du har lyst til at afprøve ind i dine egne illustrationer, og øv dig! (Lea Letén)

6.  Tænk altid hvad du vil vise med tegningen før du begynder. Hvilken stemning og fornemmelse skal den rumme. Mærk det i maven og for dit indre øje før du begynder. (Lea Letén)


7.   Og husk frem for alt - øvelse gør mester! Det skal være sjovt at tegne. Meld dig til sjove tegnekurser, tegn sammen med dine venner. Og øv dig, øv dig, øv dig! (bare mig - Camilla Wandahl)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar