søndag den 3. oktober 2010

Point of no return - identificér det!

Efter at have holdt flere skrivekurser med udgangspunkt i Berettermodellen, har jeg erfaret, at rigtig mange elever - børn, unge og voksne - synes, at det sværeste punkt at identificere og skrive er point of no return. For hvad er egentlig point of no return? Hvorfor er det så vigtigt - og hvordan finder jeg det i min egen historie?

Hvis du ikke kender Berettermodellen, kan du læse en gennemgang af den på Skrivekrampe.dk.. Jeg har også selv skrevet om, hvordan du kan bruge Berettermodellen i din egen skrivning her.

Hvad er point of no return?
Der findes et utal af beskrivelser af, hvad point of no return er. Som regel når jeg holder skriveværksteder i klasserne, spørger jeg, om der er en elev, der kan forklare point of no return. Her er den aller mest almindelige forklaring "Der hvor hovedpersonen ikke kan gå tilbage" eller "Et vendepunkt i historien".
Det er også rigtigt nok. Men sommetider kan det være svært at finde point of no return, selvom man ved hvordan det kan defineres!

Bjarke Schjødt Larsen skriver på Skrivekrampe.dk:
"Point of no return er ikke at der sker noget rigtigt slemt, point of no return er når hovedpersonen accepterer at han er en helt (eller antihelt). At han bliver nødt til at gøre noget for at ændre historien." Det synes jeg er en god definition!

Point of no return - en tur i rutsjebanen!
I fredags holdt jeg skriveværksted på Høje Taastrup Gymnasium. Her var der en elev, der også kom med en rigtig god definition:
Man kan se berettermodellen som en rutsjebane. Anslaget (altså novellens start) er når man går på ad stigen til rutsjebanen. Her kan man hele tiden vende om og gå tilbage. Point of no return er, når man sidder ved kanten og slipper. Så er det ikke længere muligt at vende om, turen er startet!

Point of no return i Aladdin
Her den anden dag så jeg Disneys Aladdin. I kender nok alle sammen sangen "A whole new world", da Aladdin forklædt som prins tager prinsesse Yasmin med på den første flyvetur på det flyvende tæppe. Her synger de to:
"A whole new world
Don't you dare close your eyes
A hundred thousand things to see
Hold your breath - it gets better
I'm like a shooting star
I've come so far
I can't go back to where I used to be"

Her synger de direkte, at de ikke kan gå tilbage til, hvem de var før. Vendepunktet, point of no return er indtruffet!

(fortsættelse følger ...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar