onsdag den 17. november 2010

Noveller i undervisningen - forslag!

Når jeg kommer ud på skoler og holder skriveværksteder, bliver jeg nogen gange spurgt, om eleverne kan læse en af mine noveller som forberedelse til mit besøg. Derfor har jeg valgt at lave en lille liste med de noveller, som jeg foreslår lærerne at bruge, når de spørger. Novellerne kan selvfølgelig også bruges, selvom jeg ikke kommer på besøg!

Du kan se en samlet oversigt over alle mine udgivne noveller på min hjemmeside.

Søsken, udgivet i Den hemmelige dal af Science Fiction Cirklen. SCI FI
Novellen handler om et fremtidssamfund, hvor børn kan få en "søsken" nærmest ligesom man i dag kan få et kæledyr. Novellens hovedperson er en pige, der frygtelig meget ønsker sig en søsken. Og da hendes veninde så får en søsken, bliver ønsket så brændende, at hun tager en beslutning ...

Novellen egner sig til arbejde med læseforståelse i de større klasser. Der kan fx fokuseres på novellens tomme pladser og arbejdes med meddigtning a'la "skriv videre ...", "skriv et brev fra xx til xx..." osv.

Jeg har også udgivet science fiction novellerne De røde undulater, Kælderfødt og Se mig, som er at finde i antologiserien Lige under overfladen 1-4, udgivet af Science Fiction Cirklen. Alle bøgerne kan lånes på biblioteket!

Søster, udgivet i Begyndelser af forlaget Valeta REALISME
Søster handler om to søstre, der bliver uvenner over den samme fyr, men den handler også om tilgivelse, at acceptere at man er forskellige - og om en ny begyndelse.

Novellen kan bruges som eksempel på novellegenren i 8. og 9. klasse (og gymnasiet) og ikke mindst på brugen af flashback i det den er skrevet over FSA-stilhæftet "Forladt", hvor der er er et billede af en dukke på en strand, og eleverne bliver bedt om at skrive en novelle ud fra dette - hvori der skal indgå et flashback. Jeg har skrevet novellen mens jeg læste på lærerseminariet. Bogen findes på de fleste biblioteker.

Sneglen i mit skab, udgivet på Novelleforlaget.dk ABSURD/REALISME
Novellen handler om en dreng, der en dag finder en snegl i sit skab på skolen. På ryggen af sneglen står der noget med lyserød neglelak. Novellen er en kort, absurd historie om ulykkelig kærlighed og kan bruges i folkeskolens mellemtrin og udskoling.
Novelleforlaget.dk er et online forlag, så novellen kan købes online. Forlaget har også en undervisningsafdeling med mange flere noveller til undervisningen.


6 gode grunde til ikke at sove i mørke, udgivet af HUF GYS
Jeg vil gerne fremhæve hele gyserantologien 6 gode grunde til ikke at sove i mørke, fordi det er en lille novellesamling, hvor alle novellerne er skrevet af unge fra foreningen Håbefulde Unge Forfattere.
Novellerne kan derfor både bruges som motivation (Se! Andre unge skriver også ...) og til arbejdet med gysergenren fra 6. klasse (lidt afhængigt af hvilke noveller der vælges). Jeg er repræsenteret med novellen Pink neglelak, der kan bruges til en snak om "hvad er virkelighed, og hvad er fantasi?".
Bogen kan lånes på biblioteket. Læs evt. mere her.

Ugebladsnoveller 
Jeg har desuden skrevet en række ugebladsnoveller for Hendes Verden og Hjemmet. De kan også bruges i undervisningen - blandt andet til at arbejde med berettermodellen og spændingsopbygning, da de ofte følger en klassisk spændingskurve. Her kan jeg anbefale "En hundeven" eller "En glød i hjertet".

Karper og Levende REALISME
Jeg har skrevet novellerne Karper og Levende som er udgivet i antologien "På kanten" - noveller for unge om unge af unge. De er begge realistiske noveller, der kan læses i folkeskolens udskoling. Karper kan også læses i gymnasiet. Hele antologien er i øvrigt velegnet i udskolingen og gymnasiet (de forskellige noveller passer til forskellige typer af undervisning).

Jeg håber, at indlægget er til hjælp, når du skal vælge noveller til undervisningen!
Skriv gerne en lille kommentar under indlægget, hvis du vælger at bruge en af mine noveller i undervisningen.

1 kommentar:

  1. Hvis du har brugt nogle af novellerne i din klasse, så skriv gerne en kommentar om, hvad I snakkede om! Eller bedre endnu: Lad eleverne skrive en kommentar ...

    SvarSlet