torsdag den 10. marts 2011

Digte fra digtværksted i Brønshøj!

Jeg og Nicole Boyle Rødtnes holdt digtværksted på Brønshøj bibliotek for skriveglade børn og unge en formiddag i vinterferien. Læs mere om værkstedet og digte for børn her.
Jeg har fået lov at poste nogle af de digte, som deltagerne skrev her på bloggen. Her er de:

Et digt, som Maria har skrevet:

Jeg smager på noget slik
det smager surt og det giver et stik
men lidt sødt smager den også af
den er blød og har ingen lag
den har en underlig facon
og ikke som en ballon
den smager af pære og apppelsin
og nu er jeg ved at dø af grin.

Maria sendte endnu et digt, som hun havde skrevet derhjemme:

Jeg lukker mine øjne
kan se dig for mig
du er lige så perfekt som i løgne
du står og smiler og viker sej.

jeg åbner langsomt mine øjne
og så forsvinder du
jeg ser ud på de gamle triste træer, som står nøgne
jeg fælder en tåre, ved at mit hjerte er gået i tu

Her er et digt Victoria har skrevet:

Jeg gider ikke skrive om oplagte ting,
Så som kærlighed, livet, penge og humør,
Jeg gider ikke skrive om bling bling,
Måske er jeg lidt skør.

Derfor skriver jeg om et træ,
Det groede og groede,
Først lignte det et kræ,
Og så blev dens rødder snoede.

Træet havde grønne blade,
Og lange, brune, kviste,
Den havde en flot facade,
Og bladene var så bevidste.

Træet sang af hjertets lyst,
Den tiede først om natten,
Den havde en flot røst,
Når den sang for katten.

Træet var så klog så klog,
Den gav altid gode råd,
Han var tipoldefar til Anders Fogh,
Og han var ikke kåd.

Den var venner med en morgenfrue,
Det talte sammen om vind og vejr,
Morgenfruen stemme var så sød som en sukkerroe,
Træet morgenfruen så kær.

Men en dag sluttede alt,
Træet døde,
For det faldt,
På græsset så øde.

Her er et digt som Nicolai har skrevet:

TV’ET


I tv taler tv-værten
Om dagens mange tragedier
Her følger man et menneskes færden
Med kameramandens remedier

Men nu og da det hænder
At der er tid tilbage
Så handler det om venner
Og lykken folk vil jage

Så kommer vejr og sport
Et nyt ansigt kommer til
Så trykker man sig bort
Hvis det er det man vi

Mange tak for jeres tilsendte digte!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar