3 grunde til, at du aldrig bliver færdig med at skrive din bog (og hvad du kan gøre ved det)
Gæsteindlæg af Lene Dybdahl (fantasyforfatter)
Lene Dybdahl |
Du kender det: I dag er dagen, hvor du skal skrive et
nyt spændende kapitel på din bog, men så lyder der et lille bip.
En ny følger på Instagram.
Fedt! Så må jeg hellere poste noget fra i dag, så de
ikke glemmer mig derinde. (Tager et foto af den tomme computerskærm og skriver
‘skriver roman’).
Du lægger telefonen, (sætter den på lydløs), og kigger
igen på skærmen.
Hvor var jeg nu?
Som du nok kan regne ud, er det faktisk den første
grund, som jeg lige har ridset op her:
Og du kan ikke selv gøre for det. Det skræmmende er,
at de sociale medier faktisk får din hjerne til at længes efter den næste
afbrydelse. Vi er ved at opdrage en hel generation af børn og unge, som får et
‘kick’ ud af at få en ny opdatering, et nyt like, et nyt follow på nettet. Den
kortvarige lykkefølelse er utroligt vanedannende. Jo flere medier du er på, jo
større er risikoen for konstant distraktion og afbrydelse.
Når du nu er opmærksom på problemet, så findes der
faktisk flere ting, du kan gøre ved det. Hvis du er totalt social
media-afhængig, så kan følgende tre råd hjælpe:
- Sæt et ur - aftal med dig selv, at du ikke må
tjekke Facebook, før der er gået 60 minutter. På den måde kan du udsætte
behovet for konstant at tjekke, mens du faktisk skal arbejde.
- Brug appen ‘Write or Die’ - det er en sjov timer, der straffer dig, hvis
du glemmer at skrive. Skærmen bliver rød, og til sidst begynder en alarm
at hyle. Det kan tvinge dig til at fortsætte dit workflow.
- Lav en plan for hvilke dage du vil poste på f.eks. Facebook. På den måde skal du ikke både tænke over næste opdatering (som skal promote dit forfatterskab) imens du skal skrive.
Lene Dybdahl |
Grund nummer 2 handler om, at du løber tør for ideer,
før du er helt færdig med din bog. Efterhånden som skriveprocessen trækker
længere og længere ud, bliver du mere og mere nedslået omkring dit manus. Du
begynder at tvivle på grundideen, og alt hvad du forsøger at skrive, sabler du
mentalt ned. Dette sker ofte midt i eller i slutningen af skriveprocessen.
Hvad kan du gøre ved det?
Hvis du ikke kan skrive flydende tekst på nuværende
tidspunkt, men sætter et ord på papiret ad gangen, så har du brug for at komme
lidt væk fra din bog, men ikke væk fra skrivning.
Det du behøver, er at kickstarte din fantasi. Her er
det en god ide at søge efter en ‘writing promp’ (en slags miniopgave, der
sætter fantasien i gang) på nettet, og forsøge at komme i gang med at skrive
noget helt andet. Ofte sker der nemlig det, at denne type øvelse giver ny
næring til det, du allerede er i gang med. På baggrund af din skriveøvelse
laver du nu en brainstorm, hvor du nærmer dig din bogs plot igen. Kun i stikord
og ganske uforpligtende. Når du på denne måde ‘leger’ indholdet frem, opdager
du, at du ikke helt har mistet gnisten for skrivehåndværket. Du snyder dig til
en ny begyndelse, kan man sige.
Den sidste grund til at din bog aldrig bliver færdig
er - at du ikke kan blive færdig. Dåh! Men grunden til at du ikke kan blive
færdig er typisk, at du har sat selvkritikerdjævlen på overarbejde. I denne
sidste runde lige før din mor, din betalæser eller din redaktør skal læse
manuskriptet, bliver du ekstra selvkritisk. For den bog skal f*cking
bare være god, nu du har brugt så lang tid på den. Og selvkritik er
kontraproduktivt - du får lyst til at slette det hele, og bogen bliver ikke det
mindste færdig - eller god af det.
Du bliver nødt til at spærre selvkritikken inde og
nærmest skrive med bind for øjnene. Måske er det igen tid til at bruge ‘Write
or Die’-appen, så du ikke kan nå at finspekulere? Når du har fået en eller
anden slutning på papiret, så lad den være i nogle dage. Måske en uge eller
tre. Nu har du fået ro fra manuskriptet, og næste gang du læser slutningen, kan
du se den med mere realistiske øjne. Måske stinker hele din bog ikke, men kun
slutningen? Måske er det bare en dum formulering i slutningen, der skal sakses.
Der er to veje at gå, og begge er vigtige: at få den
klar til et forlag og at skabe et forfatterbrand. Hvis tiden er knap, ville jeg
starte med dit brand. Hvorfor? Fordi hvis du allerede har opbygget en vis
tilstedeværelse på nettet, så kan forlagene se en fordel i at arbejde sammen
med dig. De skal ikke starte fra scratch med markedsføring og PR. Du har
allerede gjort forarbejdet.
Jeg har lavet en e-bog med 7 marketingtips for
forfattere, som du kan hente gratis på min hjemmeside, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev. I
nyhedsbrevet giver jeg samtidig mine bedste skrivetips.
De bedste hilsener
Lene Dybdahl
Forfatter til bestsellerserien Nøglens Vogtere og
tidsrejseromanen Den Sorte Paraply.
jae, WriteOrDie!
SvarSletNemlig;-)
Slet