10 trin til at lære at skrive noveller i 7.-9. klasse
Dette indlæg har tidligere været bragt på min blog om Fiktionsskrivning i Folkeskolen.
Forarbejde: Lær om noveller
1. Læs tre forskellige noveller, som læreren har udvalgt til jer (eller læs mine tre noveller: Søsken, Karper og Levende)
2. Hvorfor tror I de tre noveller, kan kaldes noveller? (diskutér i grupper)
3. Brug google til at finde ud af, hvad en novelle er. Diskutér med hinanden og jeres lærer. Skriv en liste med klassiske novelletræk, og hæng den op i klassen.
Novellearbejde: Find på handlingen
4. Vælg et tema, som klassens noveller skal handle om. I kan stemme om det i klassen, eller I kan vælge temaet "venskab".
5. Brainstorm med en makker: Hvad kan en novelle om venskab handle om? Hvem kan være hovedpersoner? Find på handlingen til en historie sammen.
6. Prøv at udfylde felterne i Berettermodellen med handlingen i jeres fælles historie sammen med jeres makker , så jeres novelle er sikker på at have en spændingskurve. Læs mere om Berettermodellen her og her.
Novellearbejde: Skriv novellen
7. Sæt et ur på 10 minutter og skriv starten af novellen hver for sig.
8. Læs jeres start højt for jeres makker. Tal om, på hvilke måder jeres begyndelser er ens og forskellige.
9. Skriv resten af novellen færdig ud fra jeres Berettermodel. I må enten skrive novellen alene eller sammen med jeres makker. Hvis I skriver den hver for sig, kommer jeres historie til at handle om det samme, men de bliver helt sikkert stadig forskellige.
Efterarbejde: Del novellerne med hinanden
10. Saml klassens noveller i en mappe i klassen, så alle kan læse hinandens.
Forarbejde: Lær om noveller
1. Læs tre forskellige noveller, som læreren har udvalgt til jer (eller læs mine tre noveller: Søsken, Karper og Levende)
2. Hvorfor tror I de tre noveller, kan kaldes noveller? (diskutér i grupper)
3. Brug google til at finde ud af, hvad en novelle er. Diskutér med hinanden og jeres lærer. Skriv en liste med klassiske novelletræk, og hæng den op i klassen.
Novellearbejde: Find på handlingen
4. Vælg et tema, som klassens noveller skal handle om. I kan stemme om det i klassen, eller I kan vælge temaet "venskab".
5. Brainstorm med en makker: Hvad kan en novelle om venskab handle om? Hvem kan være hovedpersoner? Find på handlingen til en historie sammen.
6. Prøv at udfylde felterne i Berettermodellen med handlingen i jeres fælles historie sammen med jeres makker , så jeres novelle er sikker på at have en spændingskurve. Læs mere om Berettermodellen her og her.
Novellearbejde: Skriv novellen
7. Sæt et ur på 10 minutter og skriv starten af novellen hver for sig.
8. Læs jeres start højt for jeres makker. Tal om, på hvilke måder jeres begyndelser er ens og forskellige.
9. Skriv resten af novellen færdig ud fra jeres Berettermodel. I må enten skrive novellen alene eller sammen med jeres makker. Hvis I skriver den hver for sig, kommer jeres historie til at handle om det samme, men de bliver helt sikkert stadig forskellige.
Efterarbejde: Del novellerne med hinanden
10. Saml klassens noveller i en mappe i klassen, så alle kan læse hinandens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar