tirsdag den 15. august 2017

Plotmodel til folkeskolen

Denne plotmodel kan bruges i folkeskolen (mellemtrin og udskoling) til at analysere og skrive bøger, film, teaterstykker - og til inspiration til noveller. Plotmodellen bygger på min mere avancerede plotmodel, men er forenklet, så den er egnet til brug fx i folkeskolen samt til nye skribenter. 

Modellen er egentlig udformet til bøger og film, men kan godt bruges som inspiration til novelleskrivning (og -læsning), selvom det sommetider er lidt svært at overføre den direkte til arbejdet med noveller. Fx starter noveller ofte direkte i enten point of atack eller 1. vendepunkt, men modellen kan stadig være en rigtig stor hjælp i forhold til at tale om, hvornår klimaks sker, at der skal være konflikt osv. 

Uddybning af modellen

Start
Præsentation af din hovedperson, hans/hendes normale verden/hverdag osv.

Point of attack
SÅ sker der noget! Noget udefrakommende skyder handlingen i gang, fx en telefonopringning, et brev eller synet af en ny, lækker dreng på skolen. 

1. vendepunkt
Helten træffer et valg! 
Hovedpersonen indtræder i "den nye verden" - fx går han gennem porten til en ny verden, starter på en ny skole eller lignende. Det kan også være her, de elskende møder hinanden første gang (lovestories), eller her hovedpersonen træffer et aktivt valg fx om at tage på en mission.

Midtpunktet
I midtpunktet sker der ofte en "kamp" på liv og død. Det kan både være en rigtig kamp med action, men det kan også være en følelses-mæssig kamp i hovedpersonen, der betyder en symbolsk genfødsel. I kærlighedsromaner ofte symboliseret ved at de to hovedpersoner får hinanden - kys eller lignende. 

2. vendepunkt - Noget går helt galt!
Det klogeste jeg nogensinde har hørt om 2. vendepunkt, var Ida Maria Rydén, der på et kursus sagde, at her skete ofte "det modsatte" af i 1. vendepunkt. Så hvis man indtræder i en ny verden i 1. vendepunkt, forlader man den i 2. vendepunkt. 
Dette kan også komme til udslag i en kærlighedshistorie, hvor de to hovedpersoner, der fik hinanden i midtpunktet, nu mister hinanden igen. 

2. vendepunkt efterfølges ofte af et All is lost-moment (ordet er hentet fra Blake Snyders bog "Save The Cat"), hvor hovedpersonen fortryder og har mistet alt - måske er han uvenner med alle og missionen ser ud til at være fuldstændig fejlet. 

Klimaks - Den endelige kamp!
Nu er det tid til, at alle konflikterne og alt det der er "lost" skal løses! Du kan simpelthen lave en liste over alle de ting, der er gået galt, og så løse dem fra en ende af. 
Foto: Kirsten Frandsen
Det mest virkningsfulde/spændende for læseren/seeren er, hvis du løser den mindst vigtige konflikt først og den mest vigtige sidst. Og det er vel at mærke hovedpersonen og læseren/seerens følelser, der afgør, hvad der er mest vigtigt. I en action-film, vil det følelsesmæssigt ofte være vigtigere, at en far får reddet sin datter, end at han får reddet hele byen. Derfor redder han byen først, men hans datters liv når han først at redde i sidste øjeblik. 

Slutning

Til sidst kan der komme en form for slutning eller udtoning, hvor man får forståelsen af, hvad det er hovedpersonen har lært og fået med sig. 

Min anden plotmodel
For yderligere inspiration, kan du også læse mit indlæg om Plotmodellen, som mange lærere allerede bruger i undervisningen.

Har din klasse brug for mere inspiration? Book et forfatterbesøg!
Camilla Wandahl kommer gerne ud på skoler og biblioteker og fortæller om sine bøger, sin skriveproces - og hvordan hun bruger plotmodeller i sin egen skrivning. Kontakt camilla.wandahl @ gmail.com eller læs mere om forfatterbesøg på Camillas hjemmeside

Ingen kommentarer:

Send en kommentar