mandag den 30. december 2013

Bøger læst i 2013

Jeg har læst 70 bøger i 2013. Det var flere, end jeg havde håbet på. Mens jeg gik på lærerseminariet fik jeg nemlig ikke læst så meget skønlitteratur, som jeg gerne ville. Men jeg føler, at jeg nu er på vej tilbage til min barndoms læseglæde!

Jeg har valgt at opdele bøgerne efter genre, men nogle af dem er lidt svære at placere under en bestemt genre. Så der har jeg bare gjort det som jeg syntes, det passede bedst ind.
Jeg har ikke skrevet kogebøger på, for jeg synes det er lidt svært at sige, hvornår man har læst en kogebog færdig J

Normalt rater jeg ikke bøger. Men jeg har super meget lyst til at fremhæve nogle bøger, der har gjort meget stort indtryk på mig i år. Det er svært at vælge, for jeg har læst virkelig mange bøger. Men her er 7 af mine favoritbøger i år:

Sjoveste bog
Jeg har dit nummer

Mest rørende bog
Mit bankende hjerte

Bedste voksenroman
Pi’s liv

Mindst forudsigelige bog
Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn

Mest romantiske bog
Unearthly 1. Kald mig engel

Største sproglige læseoplevelse
Det 3. årtusindes hjerte

Mest lærerige bog
Writing the paranormal novel

Og her er så alle de bøger jeg har læst i år:

Realistiske ungdomsromaner
Flyv højt
Forbandede Mødom
Hjerte i vente (genlæst)
En del af mig
Elsker, elsker ikke 1. Mig og Alexander
Elsker, elsker ikke 2. Mig og Marco
Elsker, elsker ikke 3. Mig og Jonas
Kys sved og rock’n’roll 3. Flying high
Forfærdeligt forelsket
Mit bankende hjerte

Realistiske børnebøger
Jeg dør uden dyr
Emmy 8. Kære Kit. Din kæreste lugter af fisketis
En halv Hannah
Hvem er du, Johanna?
Kromatin
Skøre hjerter
Mig og min papfamilie

Letlæsning
Zombiejæger 1. Sort blod
Zombiejæger 2. Knuste kranier
Funky 1. Nyt nummer
K for Klara 1. Hjerteveninder
K for Klara 2. Vil du være min kæreste?
K for Klara 3. Kys mig nu
Mørkeræd
Søstre på De Syv Have 1. Den Sorte Vinge (genlæst)

Historiske romaner for børn, unge og voksne
Caroline Mathilde (1)
Caroline Mathilde og Struense (2)
En ø i havet
Havets dyb
Åbent hav
Åkandedammen
Rosekrigene 1. Den hvide dronning
Rosekrigene 2. Den røde dronning
Zarinaens datter

Skønlitteratur for voksne
Min mor siger
Pi’s liv

Chick litt
Jeg har dit nummer
Shopaholic 1
Gift

Paranormale romancer/YA
The Night World 1. Den skjulte vampyr
Blodets bånd 3. Kampbrødre
Firelight
Hjemsøgt 1. Pigen på loftet
Hjemsøgt 2. Den døde skov
Soulfinders 2. Phonix
Soulfinders 3. Crystal
The Morganville Vampires 1. Glashuse
Unearthly 1. Kald mig engel
Unearthly 2. Det tabte paradis

Fantasy
Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn

Dystopier/sci fi/YA
Slettet (1)
Splittet (2)
Jeg er nummer fire
Delirium 1,5. Hana
Kloden under vand 2. Atomzonen
Matched 2. Crossed – rejsen gennem kløften
Matched 3. Reached
Spillets by
The future of us

Tegneserier
Eva og Adam 1. Kærlighed og kammerater (genlæst)
Eva og Adam 5. Kliken (genlæst)

Poesi
Det 3. årtusindes hjerte
Sommerfugledalen

Fagbøger
Farvel rod – hej frihed
Nordisk Mytologi – På opdagelse i gudernes verden
Turen går til Grønland
Turen går til Norge
Writing great books for young adults
Writing the paranormal novel

Jeg er glad for, at jeg har fået læst 70 bøger i år. Sidste år fik jeg kun læst lidt over 30 bøger, så det er over dobbelt så mange bøger jeg har læst i årJ Og der har været rigtig mange gode bøger i mellem. Jeg har forsøgt at læse flere voksenbøger og et par digtsamlinger i år for at udfordre mig selv til nye læseoplevelser. De fleste af de voksenbøger, jeg fik læst, var historiske romaner eller chick litt – to genrer, som jeg elsker. Men jeg fik også læst to digtsamlinger.
Desuden har jeg fået læst nogle fortsættelser i serier, som jeg gik i gang med sidste år. Og selvfølgelig er der rigtig meget YA i mellem – og også deciderede børne- og ungdomsbøger samt letlæsning. Det er jo det, jeg læser allermest af – og også selv skriverJ
Jeg håber, at år 2014 byder på mange gode læseoplevelser. Jeg glæder mig til at læse videre på nogle af de serier, jeg er i gang med samt at møde helt nye bøger. Igen vil jeg prøve også at læse voksenbøger og digtsamlinger, for det åbner jo muligheden for at læse mange flere bøger, end hvis jeg kun holder mig til børnebiblioteket. Og så ville jeg føle mig sej, hvis jeg fik læst bare én klassikerJ


God læselyst i år 2014!

2 kommentarer:

  1. Hvor er jeg bare kæmpestolt over at være repræsenteret på din liste med En halv Hannah, tak for det :) Og rigtig godt nytår til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - den var rigtig hyggelig læsning. Er sikker på de 11-12årige piger, der læser den, er vilde med den:-) Glæder mig til at læse flere af dine bøger.
      Mange hilsner Camilla

      Slet