tirsdag den 11. maj 2010

Smuglæs! Veninder for altid 1 - Ji


Jeg har lige fået Veninder for altid 3 tilbage med gode kommentarer fra forlaget, og i den anledning vil jeg gerne glæde jer læsere med en lille smug-læseprøve fra den første bog i serien, nemlig Ji's bog. Det er starten af bogen. God læselyst!

Vi lægger mærke til den nye pige med det samme. Det er 1. skoledag efter ferien, og Jose, Ane og jeg følges som altid. Hun går ind i klassen lige foran os, så vi kan kun se hende fra ryggen af, men det er helt sikkert hende, der skal starte i vores klasse.
- Prøv at se en underlig jakke, hvisker Jose.
Ane fniser. Jeg skæver til den nye pige halvt i smug. Jose lægger en arm om hver af vores skuldrer.
- Hvem tror I så, hun bliver veninde med? spørger hun, og giver os et kram med hver sin arm.
- Medmindre hun køber en anden jakke, så tror jeg ikke hun får så mange veninder, fniser Ane.
Jose griner. Jeg griner også.
Jose fjerner armen fra min skulder for at skubbe døren til klassen op. Hun har stadig armen om Anes skulder, men det er jo også venstre hånd, som hun ikke skal bruge til at åbne døren med … Alligevel stikker det inde i mig. Bliver ved med at stikke. Det var jo Jose og mig, der var veninder, og nu er vi pludselig tre. For selvom jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at muntre hende op og være en god veninde, da hendes mor rejste til Italien, så var det Ane, der fik hende til at grine igen. Ane med det lyse hår og smilehullerne. Ane der spiller håndbold. En dag kom hun hen til os i frikvarteret og inviterede os til sin fødselsdag. Og den fødselsdag blev så sjov, at Jose glemte at være trist over, at hendes mor rejste. Jeg havde halsbetændelse, så jeg kunne slet ikke komme. Den dag forandrede det hele, for så var vi tre veninder i stedet for to.


De to første bøger i serien (Ji og Jose) udkommer i juni måned og kan allerede forudbestilles på Saxo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar