fredag den 22. januar 2010

SKRIVEØVELSE - Dialog med benspænd

Her er en skriveøvelse, der kan give inspiration til at skrive mere spændende og levende dialoger. Husk at sætte et ur til, så du overholder tiden.

1. Skriv en tekst, hvor to personer snakker sammen. Forestil dig, at det kunne være en del af en novelle eller roman. Du bestemmer selv, hvad de skal tale om. (10 min.)

2. Skriv den samme tekst igen, men denne gang må der ikke stå "sagde han", "råbte hun", "fortalte jeg" og lignende korte betegnelser for, hvem der snakker. (15 min.)

Skrivetip
I stedet for at bruge "sagde han" til at fortælle, hvem der siger en replik, kan man beskrive, hvad person, der taler gør. Så ved man stadig godt, hvem der taler. Se på følgende to eksempler:

Eksempel 1
- Jeg gider altså ikke i skole i dag, sagde Mads.
- Det er ikke noget vi skal diskutere, sukkede Mor, - selvfølgelig skal du i skole.
- Jeg tror måske jeg er syg, fortsatte Mads.
Mor så forskende på ham.
- Er der noget galt? spurgte hun så.

Eksempel 2
- Jeg gider altså ikke i skole i dag.
Mads trak dynen op over skulderen og tænkte på skoledagen i går. Hvordan de andre havde grinet af ham. Kaldt ham en taber.
Mor sukkede:
- Det er ikke noget vi skal diskutere. Selvfølgelig skal du i skole.
Der var stille et par minutter. Mads var helt sikker på, at han ikke ville i skole. Aldrig mere. Så kunne hans mor råbe eller skrige alt det hun ville.
- Jeg tror måske jeg er syg.
Han hostede lidt i mens han sagde det. Sådan hult. Mor så forskende på ham.
- Er der noget galt?

Når man forsøger at undgå at skrive "sagde han", kommer man tit til at beskrive personerne og omgivelserne meget mere. Og det giver et mere levende og nuanceret sprog. Men selvfølgelig må man godt skrive "sagde han" nogen gange, når man skriver en novelle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar