tirsdag den 28. december 2010

Forfatterstatus 2010

Inspireret af bloggeren bag Skrivekrampe.dk vil jeg også lave en forfatterstatus 2010 for at huske og se, hvad der egentlig er sket på forfatterfronten i år. Og det er ikke så lidt!

Bøger
Jeg har fået udgivet ikke mindre end tre bøger for børn i 2010, nemlig de tre første bind af serien Veninder for altid (Ji, Jose og Ane). Desuden har jeg fået skrevet og 4 (Tammy) helt færdig. Veninder for altid er blevet taget godt imod, og jeg glæder mig rigtig meget til at arbejde videre med serien.

Noveller
I år har jeg fået udgivet sciencefiction-novellen Se mig i Science Fictions Cirklens antologi Ingenmandsland. Desuden er der udkommet en engelsksproget antologi på samme forlag med en engelsk udgave af min novelle De røde undulater. Sidst, men ikke mindst, har jeg fået udgivet tre noveller i ugebladet Hendes Verden.

Materiale som folkeskolelærer
Danskbogen d'dansk udkom i år på Forlaget Alinea. I lærervejledningen til dette materiale bidrog jeg med artiklen d'dansk blog og Læseblog, som fortalte om, hvordan man som lærer kan bruge blogs i læseundervisningen.
Jeg har desuden startet en blog om fiktionsskrivning i folkeskolen, som jeg agter at køre videre i det nye år.

Foredrag og undervisning
Jeg har holdt en del foredrag og lavet en del skriveundervisning i år. I sommerferien havde jeg ikke mindre end tre skrivekurser for børn, unge og voksne i hhv Vanløse , Torup Bogby og på Brønderslev Forfatterskole (sammen med forfatterkolleger). Desuden lykkedes det for første gang at få et Teenageskrivekursus op at stå på Det Danske Skriveinstitut - og jeg er blevet skrivelærer hos Birkerød fritidsskoler. På foredragsfronten har det mest været Veninder for altid, jeg har været ude at fortælle om. Blandt andet til foredraget Tre forfattere - tre romaner, hvor jeg, Nicole Rødtnes og Caroline Ørsum fortalte om hver vores bog for børn og unge.
Jeg har også været ude at lave skriveværksteder på skoler, blandt andet et science fiktion værksted i 8. klasse på sydsjælland.

Næste år ...
Der venter rigtig meget spændende i 2011. Tammy er sat til at udkomme allerede i februar - så det glæder jeg mig enormt meget til. Desuden har jeg bidraget med endnu et spændende materiale (denne gang om skrivning) til d'dansk, som vist nok udkommer til efteråret.
Jeg har både et Teenageskrivekursus, almindelige skrivekurser i Birkerød og et sommerkusus i Torup Bogby på trapperne - man kan allerede tilmelde sig alle tre! Jeg skal også holde skriveværksted på en skole - og så kommer HUFs skrivekursus jo allerede i februar!
Og så har jeg et meget spændende projekt i Jylland, hvor jeg, Nicole Rødtnes og illustrator Bent Holm sammen med en gruppe unge skal lave en antologi. Det bliver super spændende.

Jeg skal skrive bachelor på lærerseminariet i løbet af foråret. Mit emne er fiktionsskrivning i folkeskolen - og det glæder jeg mig rigtig meget til. Til sommer bliver jeg så forhåbentligt færdig som lærer.
Og så er der jo Veninder for altid, som jeg håber, at jeg får tid til at skrive lidt videre på. For efter jeg skrev Tammy, som jo egentlig skulle være den sidste i serien, er det alligevel som om, det er lidt svært at slippe pigerne ... man oplever jo så meget nyt, når man kommer i 6. klasse!

Jeg er helt overvældet over, hvor meget der er sket og glæder mig allerede til at træde ind i 2011 og se, hvad det nye år kommer til at byde på af forfatterelaterede aktiviteter:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar