Er du dansklærer eller skriveunderviser? Skal du undervise et talenthold i skrivning? Og er du nysgerrig på, hvordan du selv kan lave skriveværksteder og skriveøvelser? Så har jeg et par tips til dig her.
Du kan også booke mig til et forfatterbesøg, hvor jeg inspirerer dine elever. Foto: Schlichtkrull |
Først lidt om skrivestrategier
Hvorfor det er vigtigt at "lære at lære"
Hvis børnene lærer strategier til selv at lære at lære (i dette tilfælde at lære at skrive), får de meget bedre muligheder for at udvikle deres skrivning. Man kan godt undervise eleverne i brugen af skrivestrategier ved at præsentere dem i klassen, øve dem og evaluere/diskutere udbyttet med eleverne. Her er fire forslag til skrivestrategier, som eleverne godt kan gøres opmærksomme på og selv lære at bruge:
· Hurtigskrivning (på tid)
· Skriv først – ret bagefter
· Det er ok at ”stjæle” idéer fra bøger og film, når man skal lære at skrive
· Lav skriveøvelser til dig selv for at komme i gang
Strategier til at få eleverne i gang med at skrive:
· Konkrete opgaver avler inspiration
· Hurtigskrivning fjerner angsten for
det tomme papir
· Opvarmningsøvelsen der aldrig skal
læses højt
Skriveøvelser, der har til formål at inspirere
eleverne til at komme i gang med at skrive er lette at lave. Lad dig inspirere
af disse kategorier:
TING (en smykke, et sten)
ORD (fx ”rabarbarbolche”)
BILLEDER (fotos/tegninger/reklamer)
LYDE/MUSIK
REPLIKKER (fx ”Jeg gider ikke” eller ”Hvornår er vi der?”)
SÆTNINGER (fx ”Hun vidste allerede da hun vågnede, at det ville
blive en dårlig dag.”)
KOMBIKRAV
(kombiner flere af ovenstående. Fx:
Skriv en tekst, der indeholder ordet ”rabarbarbolche” og replikken ”Hvornår er
vi der?”)
Hvis du skal lave et helt skriveværksted, så lad dig inspirere af dette:
· Vælg et emne
eller tema (emnet kan fx enten være
”fugle” eller ”noveller”)
·
Digt nogle konkrete hurtigskrivningsøvelser, der får børnene i gang med at skrive
·
Stilladser opgaverne. Meget bundne opgaver kan hjælpe svage elever til at komme i gang og
alle med at forstå svære ting som komposition og symbolik.
· Skab
progression. Lad eleverne udvikle sig
fra tekst til tekst og øvelse til øvelse. Dokumenter evt. gennem portfolio
eller skrivekonferencer.
Videre læsning – til de nysgerrige og dem der skriver opgave om emnet
Min blog om Fiktionsskrivning i
folkeskolen: www.skriviskolen.blogspot.com
Min forfatterblog: www.camillawandahl.blogspot.com
Min facebook: Camilla Wandahl – Forfatter
(officiel side)
Wandahl, Camilla: Lær af Camilla
Wandahl – Lær at skrive noveller i: d’dansk – træningshæftet 6. klasse, Alinea,
2011 s. 101-108
Jeg har også lavet et skrivekursus i d'dansk for 3. klasse om at lære at skrive eventyr.
Håbefulde Unge Forfattere: www.HUF.dk
Fyldepennen www.fyldepennen.dk
Skrivekrampe (blog) www.Skrivekrampe.dk
Bøger
om skrivepædagogik og skrivning i folkeskolen
Dysthe, Olga: Ord på nye spor –
Indføring i procesorienteret skrivepædagogik,
Klim 2005
Hedeboe, Bodil og Polias, John: Et
sprog til at tale om sprog. Om funktionel grammatik og genrepædagogik i Australien i: Dansk i
dialog, Dansklærerforeningen,
2000.
Hetmar, Vibeke: Skrivekonferencer
i folkeskolen – i dialog med læreren i: Dansk
i dialog, Dansklærerforeningen, 2000
Jørgensen, Martin og Pedersen, Ole: Læreren
som sproglig vejleder, Dansklærerforeningen, 2005
Mailand, Mette Kirk: Genreskrivning i skolen, Gyldendal, 2007
Oldrup, Thomas: 22 tricks –
om at skrive godt, Phabel, 2007
Thomsen, Thorstein: Sproget er et tog, Dansklærerforeningen
Zimakoff og Rentorf: Hvad nu hvis, Alinea
Eken, Cecilie: Fra
første linje, Dansklærerforeningen, 2007
Ingen kommentarer:
Send en kommentar