Af gæsteblogger og forfatter Lene Dybdahl
1.
Strukturen og sammenhængen er vigtig
Jeg ser det at plotte en roman som en
øvelse i at stable byggeklodserne på den bedst mulige måde. Hvor byggeklodserne
er handlingen i historien, og deres farve afspejler hvilken funktion
elementerne har i historien.
Lyder det usexet? Eller iskoldt?
Sorry, men for mig er historier ikke
noget der bare vokser frem uden et grundigt forarbejde.
Jeg siger ikke, at du behøver at
planlægge ligesom jeg gør.
Skrivearbejde er jo en personlig
proces, og jeg finder tryghed i at jeg ved, der er en masse, jeg kan gribe fat
i, når først skrivearbejdet går i gang.
Lad os lige tage fat i Aristoteles
(han sagde noget klogt om at plot, som vi kan lære af i dag):
"Plottet skulle
ifølge Aristoteles bestå af en begyndelse, en midte og en slutning, og
begivenhederne skulle være sammenbundet, så ingen del kunne tages ud uden at
helheden faldt fra hinanden."
(Rasmussen, Henrik (red.): Gads
litteraturleksikon (2001), s. 259).
Det centrale i citatet er, at
begyndelsen, midten og slutningen er komponeret eller bygget sammen (for nu at
bruge duploklodserne fra før) på en sådan måde, at ingen af delene kan tages ud
uden at historien falder sammen.
Det leder mig videre til det næste
punkt: Overraskelsesmomentet
2. Overrask din læser
Når du har konstrueret et spændende
plot, der hænger godt sammen både i begyndelsen, midten og slutningen, så er
det tid til at tænke en ny joker ind:
Overraskelsen.
Overrask din læser ved at bruge en af
disse kneb:
· - Hovedpersonen tror, det kommer til at gå på en bestemt måde -> Det
kommer til at gå anderledes
· - En god ven viser sig at spille dobbeltspil og være på fjendens hold
(Hint: sådan en findes der f.eks. i Den
Sorte Paraply).
· - En som man tror er fjenden er i virkeligheden en ven (Severus Snape, I am
looking at you!)
· - En genstand som skal bruges i et afgørende øjeblik bliver ødelagt eller
opfører sig på en anden måde end forventet og hovedpersonen må finde en
alternativ løsning (tips sådan en situation opstår i Visigotens Hjelm).
3. Læg hårdt
ud
Starten er vigtig.
I begyndelsen af din roman har du
mulighed for at vise dit overlegne overblik ved at hinte til noget, som kommer
til at ske senere i bogen - uden at læseren kan regne ud hvad det er. Brug
derfor åbningscenen med stor omhu og gør et nummer ud at gøre den første
sætning så specifik, men samtidig hemmelighedsfuld som mulig.
Hvad mener jeg med
specifik?
Skær overflødige detaljer fra: Nævn
kun elementer, der skal være med til at sætte scenen, så læseren kan se det for
sig.
Hvad mener jeg med
hemmelighedsfuld?
Læg nogle brødkrummer eller små
løfter til læseren, så vedkommende bliver nødt til at læse videre for at få
svar. En åbning må aldrig være et svar, men skal altid have karakter af et
spørgsmål.
Skal jeg så skrive et
spørgsmål som åbning?
Nej, det er ikke sådan, det skal
forstås. Du skal give mangelfuld information, så læseren spørger sig SELV: Hvem
er det? Hvorfor gjorde han det? Hvad er der sket? Hvad kommer der til at ske
... Så har du åbnet med et spørgsmål.
Om gæsteblogger Lene Dybdahl.
Lene Dybdahl er
forfatter til Nøglens Vogtere-serien, Den Sorte Paraply og fantasyserien
Ovanienprofetierne, hvoraf Skyriel
udkom i 2016. Lene udbyder kurser til forfattere i markedsføring (og et skrivekursus
ser dagens lys senere i 2017). Hvis du vil vide, hvornår kurserne åbner (og
modtage gode skrivetips undervejs), så skriv dig op til Lene Dybdahls nyhedsbrev her.
Lene Dybdahl har også et eksklusivt forum for forfatterspirer og forfattere på
Facebook, som hedder ForfatterForum.
Ansøg om medlemsskab her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar