søndag den 19. juni 2016

Ryd op og få overskud - til at skrive!

Har du lyst til at skrive, men mangler overskuddet?
I dette indlæg vil jeg dele et af de tips, der har ændret mit liv: Hvordan jeg bruger oprydning som redskab til at skabe plads til overskud og kreativitet i mit liv.

Jeg har altid været en samler. Jeg fik at vide, at det var fordi, jeg var krebs som stjernetegn. Min mor sagde grinenede, at jeg "samlede på samlinger", og vender jævnligt tilbage til dengang, jeg samlede på (store!) papkasser.

Jeg giver altid mine ting til genbrug,
når jeg har ryddet op
Da jeg var 18 år stødte jeg tilfældigt på bogen "Ryd op i dit rod" af Karen Kingston. Jeg læste halvdelen af bogen på én aften. Men så kom jeg til det kapitel, hvor man skulle gå i gang med at rydde op i sine ting (altså - sortere ud i dem), og så gik jeg i stå.
For hvordan skulle jeg kunne rydde ud i mine ting?
Jeg havde en kæmpe bogsamling, for jeg ville jo være forfatter. Og en forfatter havde vel et helt bibliotek? Og min servietsamling skulle jeg bruge til mit bryllup, hvor alle skulle have en forskellig serviet. Og mine viskelædre, glansbilleder, brevpapir, sæber, glasfigurer, nipsenåle og sten skulle mine børn jo arve.
Min træ-giraf-samling betød også meget for mig, for den mindede mig jo om, at giraffen har et stærkt hjerte. Hvilket mindede mig om min lillebrors hjerte-operation, der gik godt. Så dem havde jeg jo også brug for.
For ikke at forglemme alle mine dagbøger, kalendre, breve, postkort, blade, magasiner, tasker, skolepapirer, sko ...
Det var simpelthen angstfyldt for mig at smide ud. Jeg elskede jo mine ting.
Så jeg gik i stå med Projekt Ryd Op I Dit Rod i et halvt år.

En dag tog jeg bogen frem igen. Og denne gang læste jeg den fra start til slut, og så begyndte jeg at rydde ud.
For pludselig forstod jeg, at man kun behøver at gemme de ting, der giver én glæde. Mange af mine bøger havde jeg ikke læst - og jeg havde heller ikke lyst til at læse dem. Faktisk gav det mig dårlig samvittighed, at jeg endnu ikke havde fået dem læst, fordi de var en gave/klassikere/anbefalinger fra andre.
Behøver jeg sige, at det var en lettelse, at give dem til et antikvariat?
Det gik op for mig, at mine bryllupsgæster nok ville synes mine gamle bytte-servietter var en kende klamme, mine børn ville nok hellere starte deres egen samling af brevpapir og mine viskelædre virkede alligevel ikke rigtigt til formålet - de duftede mest bare af sæbe. Og sæberne var egentlig også blevet ret støvede.
Man behøver ikke gemme ting, bare fordi det er en samling. En samling er egentlig bare en ophobning af ting. Men ordet "samling" gjorde, at jeg ikke følte, jeg kunne skille mig af med det.
Men det kunne jeg!
Det gik op for mig, at der kun var én af mine træ-giraffer, der egentlig betød noget for mig - den første, som min veninde havde haft med hjem fra Afrika. Alle de andre gav mig ingen glæde, og det var slet ikke svært at skille mig af med dem, for dybest set havde de jo intet med min lillebrors operation at gøre.

Det var min første, grundige oprydningen og sortering, og selvom der var masser af ting, jeg beholdt (fx mine dagbøger), så var det en enorm lettelse.
Endelig blev det klart for mig, at mine ting bare er ting. Uanset om de er gaver, samlinger eller indeholder minder.
Minderne står alligevel stærkest i hukommelsen - og ellers kan man tage et billede af tingen.
Marie Kondo anbefaler at opbevare ting
vertikalt - det synes jeg er genialt!
Og da jeg var færdig gik det op for mig, at jeg følte mig SÅ meget lettere. Pludselig var jeg kun omgivet af ting, jeg holdt af, og det gav på en måde rummet et helt andet lys, energien føltes friere på mit værelse, og jeg havde rum til at være kreativ.
Kort efter fik jeg faktisk idéen til min debutroman "Hjerte i vente" - hvor der i øvrigt optræder både en hjertefejl og en giraf.

For at gøre en lang historie kort, blev jeg voldsomt interesseret i, hvad rod betyder for vores psyke. Jeg har læst rigtig mange bøger om emnet, og for to uger siden stødte jeg på en ny: "Magisk Oprydning" af Marie Kondo som på ny fik mig til at flyve gennem huset, og jeg har i skrivende stund sendt 10 sække, tre kasser og to kommoder til genbrug. Og jeg er kun halvvejs!

Når jeg nu kigger på de hylder, der før var ved at flyde over med ting, bliver jeg lettet i kroppen over at se luft og plads. Jeg bliver glad over, at de ting, jeg omgiver mig med, er ting, der gør mig glad.
Jeg har en hel hylde med bøger, som mine venner har skrevet. Derudover har jeg kun gemt en enkelt hylde med bøger, jeg stadig bruger - fx en havebog, "Stigninger og fald", som jeg hyppigt bruger i undervisningen og en masse børnebøger, som jeg læser dagligt med min søn. De fleste af de bøger, jeg har købt og læst (eller købt og ikke læst) gennem det seneste år, har jeg foræret videre.

Denne glæde over plads frigiver overskud, som jeg har brugt til at give bloggen her en tiltrængt make-over. Den håber jeg, at I kan lide.
Efter jeg blev mor har tiden været knap, og det er gået lidt ud over bloggen, men nu tror jeg, at jeg er på vej tilbage. Derudover har jeg gen-åbnet "Spørg forfatteren" fra på mandag og frem til jeg går på sommerferie 15. juli 2016. Så hvis du har nogen forfatter- eller fan-spørgsmål til mig, er de meget velkomne!

Jeg håber, at min historie om, hvad oprydning betyder for mig, inspirerer dig til selv at forsøge at skabe mere overskud og frirum i dit liv. Om ikke andet, er det i hvert fald lettere at gøre rent fremover, hvis der ikke er så mange ting alle vegne:)

Nu vil jeg kigge på Karen Kingstons blog - jeg anede nemlig ikke, at hun havde sådan én, før jeg skulle linke til hende i dette indlæg. Og jeg ER jo lidt fan af hende, så den må jeg altså tjekke ud.

God oprydningslyst!


onsdag den 1. juni 2016

3 tip til at skrive ugebladsnoveller

Dette indlæg handler om, hvordan du kan komme i gang med at skrive ugebladsnoveller. Det er nemlig noget, jeg ofte bliver spurgt om, og det skyldes nok, at det er en af de få typer fiktion i Danmark, hvor man får betaling for enkeltstående noveller.
Jeg har tidligere holdt en workshop i Håbefulde Unge Forfattere om at skrive ugebladslitteratur sammen med Caroline Ørsum, men da denne workshop nok ikke gentager sig, vil jeg i stedet dele min viden her.

Hvis du har lyst, kan du læse indlægget med federe layout på min nye blog, der også er fuld af andre skrivetips:-)

Min egen erfaring med ugeblads-fiktion
Nogle af mine ugebladsnoveller fra Hjemmet,
Hendes Verden og Ude og Hjemme
Jeg skrev selv min første novelle til et ugeblad ved et tilfælde. Jeg kendte til genren, og havde forsøgt at skrive en novelle og en roman-føljeton (til Hjemmets konkurrence i 2008), der ikke var blevet færdige.
Men så udskrev Højers Forlag en novelle-konkurrence med temaet "Gammel i Danmark". Jeg skrev en novelle om en ældre kvinde, der tog sig af en tilfløjen undulat og mødte en mand på den måde.

Desværre blev Højers antologi aflyst på grund af for få bidrag, og så sad jeg med en hjemløs novelle - som jeg valgte at sende med posten til Hjemmet (jeg valgte posten, fordi jeg var 18 år og i tvivl om, om det var for "ungt" til at skrive fiktion til ugebladene, og så havde jeg en fordom om at ældre mennesker brugte post i stedet for mails, så jeg håbede, at Hjemmets redaktør ville tro, jeg var ældre, hvis jeg sendte et brev).
Der gik en del tid, og jeg glemte faktisk novellen lidt, men så fik jeg et brev fra Hjemmets redaktør om, at novellen var god, men for kort. Om jeg kunne forlænge den? Og således blev min første novelle "Ikke mere alene" antaget i Hjemmet.

Det blev dog ikke min debut med ugeblads-fiktion, for i mellemtiden havde jeg fået antaget novellen "Endnu en chance" (om netdating) hos Hendes Verden - og så var jeg godt i gang med at skrive noveller.
Siden har jeg skrevet et par noveller om året for Hjemmet, Hendes Verden og Ude og Hjemme, og efter min barsel sluttede, har jeg skrevet lidt mere end et par - jeg er virkelig blevet glad for genren.

Det er en SUPER skøn genre (faktisk er det flere genrer, men det vender jeg tilbage til), og jeg elsker, at man kan få lov at fortælle en kort historie, som alligevel møder så mange læsere. Nedenstående er derfor skrevet med stor kærlighed til genren og i håb om, at endnu flere vil tage den til sig både som læsere og forfattere.


Min novelle "Julemand søges"
i Hendes Verden
ill: Jørn Møbius
Der er folk, der har skrevet mange, mange hundrede noveller - det har jeg ikke. Jeg har måske i skrivende stund skrevet 30-40 stykker - men jeg håber alligevel, at du bliver inspireret af mine tre tips til selv at kaste dig ud i ugebladsgenren.
Jeg har lavet tre tips til, hvordan du kan komme i gang med at skrive ugebladsfiktion (men husk - det er mine tips. De enkelte redaktører kan jo sagtens have deres egen stil og mening, så det er altid bedst at spørge dem, hvis du er i tvivl).

1. Læs ugeblade og elsk genren!
Jeg siger det igen og igen, og nu kommer det altså IGEN: For at skrive godt, skal du læse meget. Det gælder også ugebladsfiktion. Du skal læse noveller, romaner, digte. Andres noveller og dine egne og alt muligt andet. Men i det her tilfælde skal du i hvert fald som minimum læse nogle ugeblade. Også selvom du kender genren fra din barndom/din bedstemor/dine fordomme. For ugebladene rykker med tiden, og det gør sproget, tonen og novellernes indhold også.

Og så er der i øvrigt tonsvis af inspiration at hente i ugebladene, for selvom du selvfølgelig ikke kan skrive en novelle, der allerede findes, så kan du jo godt vælge en hovedperson, der minder (lidt) om eller et setup, der er i samme stil.

At læse ugebladene giver dig også en forestilling om de forskellige blades målgruppe og smag i forhold til noveller. Desuden kan du se de forskellige genrer - du skal jo beslutte, om du vil skrive en blød- og evt. romantisk novelle, en krimi eller måske en føljeton-roman?

Den sidste grund til at læse ugeblade er, at du skal opleve SELV at blive suget ind i ugebladslitteraturen. For at skrive godt til ugebladene, er du nødt til at slippe dine fordomme (jeg ved godt, det ikke er alle, der har fordomme om ugebladslitteratur, men jeg har efterhånden mødt en del, der har).
Du er nødt til at elske ugebladsfiktionen for det den er og kunne sætte dig i læserens sted. Simpelthen lære at læse med hjertet. Og den indlevelse må du jo nødvendigvis LÆSE for at opleve!

Da jeg startede med at skrive noveller, begyndte jeg at købe ugebladene (og også læse dem, der lå på vaskeriet). Og pludselig måtte jeg få min mor til at købe næste nummer, mens jeg var på ferie, fordi jeg bare MÅTTE vide hvad der skete i den historiske føljeton-roman, som jeg nu pludselig var blevet fanget af!

2. Byg en god novelle
Ligesom med al mulig anden litteratur, skal din tekst selvfølgelig være god. Men hvad gør netop ugebladsfiktion god?
I starten troede jeg, at det handlede om klicheer. At jeg endelig havde fundet en genre, hvor man gerne måtte bygge kliche på kliche i et klichefyldt sprog. Jeg kunne ikke have taget mere fejl.

De ugebladsredaktører, jeg har talt med, vil gerne have noveller om moderne menneskers liv i et almindeligt/moderne (og selvfølgelig velskrevet!) sprog med fængende dialoger.

Der skal være en konflikt, læseren kan identificere sig med. Novellen kan med fordel bygges op omkring en treaktsmodel med de to klassiske vendepunkter (det kan du google dig frem til, hvis du ikke har en naturlig fornemmelse for det, når du skriver, eller du kan tage på et skrivekursus om plot-struktur, for det er rimelig relevant nærmest uanset hvad du gerne vil skrive), og det er super vigtigt, at der er en sympatisk hovedperson med et problem, læseren gider at leve sig ind i.

Det er en udbredt fordom, at ugebladslitteraturen er befolket af sheiker, sygeplejersker og folk i reklamebranchen. Selvfølgelig er der sygeplejersker (og måske også reklamefolk og sheiker - jeg har bare ikke mødt en novelle med dem endnu). Men der er mange flere helt almindelige mennesker med alle mulige almindelige erhverv som fx dine naboer, din frisør, damen i supermarkedet og dine børns pædagoger.

I mine noveller er der lærere, pædagoger, SOSU-assistenter, kunstnere, blomsterhandlere, hundefrisører og alle mulige andre (almindelige) erhverv. Jeg vælger gerne et job, som flest muligt kan identificere sig med, og som jeg kan finde ud af at beskrive - fx lærer (jeg er læreruddannet, og alle ved, hvad en lærer er).

Så identifikation er altså et nøgleord, og det samme er sprog. Sproget skal være fængende og velskrevet, og ikke alt for underligt/poetisk. Men der må gerne være lækre beskrivelser!

Og så er der slutningen. Den skal selvfølgelig give mening i forhold til resten af novellen, men min erfaring fra de noveller jeg selv har fået antaget (og afvist) er, at den også skal passe til genren. Det vil ikke ALTID sige 100% happy end - men ofte. Jeg tror, de fleste af redaktørerne kan lide en "realistisk, positiv slutning med en god portion håb" uden at jeg har hørt nogen af dem sige det direkte.
Nogle af mine noveller har en "håbefuld" slutning (fx hvis jeg skriver om en kvinde, der drømmer om at blive gravid. Så vælger jeg ikke at slutte med en positiv test, men håbet om, at det nok skal lykkes), andre er ægte, happy end (det er især mine romantiske noveller, der slutter med stor kærlighed og kys. Jeg ELSKER romantik!)

Men det vigtigste råd, som jeg kan give er nok at skrive fra hjertet. Lad være med at tænke så meget over, at det er en ugebladsnovelle, men prøv at skrive en historie, som optager dig. Hvis den ikke bliver ugebladsegnet, kan du måske bruge den til noget andet. Og så prøve igen med en anden novelle!

3. Vælg din genre
Der findes mange forskellige genrer i ugebladsfiktionen. Jeg har ikke prøvet at skrive dem alle, men jeg vil alligevel lige knytte et par ord til genrevalget.
Du kan selvfølgelig godt bare starte med at skrive ud i det blå, og se, hvad det bliver til, men min erfaring er, at det kan være en god idé at have gjort sig en forestilling om, hvilken genre, man skriver (det gælder egentlig også, når man skriver bøger). De to klassiske ugebladsgenrer er krimi og såkaldt "blød" novelle.

De bløde noveller tæller alt fra romantiske til realistiske hverdagsfortællinger. De kan handle om alt muligt, som er relevant for kvinder i bladets målgruppe (jeg har i mange år satset på kvinder 40+ og det gik ok, men man kan sagtens skrive noveller med både yngre og ældre hovedpersoner!). De fleste af de noveller, jeg har læst (og alle dem, jeg har skrevet) har haft en kvinde i hovedrollen, som havde et problem - måske var hun forelsket, måske blev hun mobbet på jobbet, måske ønskede hun sig et barn, men kunne ikke blive gravid. De fleste af mine noveller, har været bløde noveller. Og de allerfleste har været romantiske, og rigtig ofte har der også været dyr med.
Pt. bringer Hendes Verden, Hjemmet, Ude og Hjemme og Familie Journal denne genre i forskellige tilsnit.

Krimierne har jeg ikke så stor erfaring med endnu, men de er lidt anderledes end typiske (roman-)krimier, som du går på biblioteket og låner. Det er for eksempel ikke altid (men dog sommetider!) at der er noget, der skal opklares - Ofte handler de om én, der planlægger noget kriminelt - fx mordet på sin mand.
Det er noveller, hvor der sker noget kriminelt motiveret af alle de "grimme" følelser i mennesket - hævntørst og jalousi for at nævne et par eksempler. Det kan være et skænderi over arvegenstande eller én, der bliver presset til at gøre noget kriminelt. Som jeg foreslog i første punkt, er det en rigtig god idé at læse et par stykker for at danne sig et indtryk af genren!
I denne genre har jeg dog læst virkelig mange forskellige typer - nogle var thriller-agtige, nogle opklarings-krimier, nogen handlede mest om hævn og andre havde en pointe, hvor det viste sig, at det slet ikke var helt så kriminelt endda. Men mange! af dem havde en "den der graver en grav-"pointe, dvs. hvis hovedpersonen planlagde et mord, endte det som regel med at hun selv blev om ikke myrdet så i hvert fald "fanget" på grund af sine egne "slette handlinger".
Pt. bringer Hjemmet, Ude og Hjemme, Søndag og Familie Journal denne genre i forskelligt tilsnit.

Der findes også andre genrer - selv er jeg fx glad for Hjemmets "Dyrenovelle". Det er en lidt speciel novelletype, som man nok skal læse et par stykker af i bladet, inden man kaster sig ud i. Novellerne er meget korte her.

Der findes også fortsatte noveller og længere roman-føljetoner - det har jeg endnu ikke selv kastet mig ud i, men det kunne sikkert være sjovt.

Det praktiske
Mit bedste råd til at få styr på det praktiske er at sende en mail direkte til redaktøren af det ugeblad, du gerne vil skrive til.
I skrivende stund har følgende ugeblade fiktion: Hjemmet, Ude og Hjemme, Søndag, Familie Journal og Hendes Verden. Der er ret stor forskel på typen af fiktion - fx skal du nok beslutte dig for, om du helst vil skrive en krimi eller en romantisk novelle og tjekke, at det ugeblad, du sender til, rent faktisk udgiver fx romantiske noveller, inden du sender den ind.
Men hvis du bare gerne vil kaste dig ud i det og så håbe på, at din novelle passer ind, så kan jeg fortælle, at flere af ugebladene pt. kører med realistiske/bløde noveller i længden 2300-2700 ord. Så hvis du prøver at skrive en historie i den længde, så kan du måske tilpasse den redaktørens ønsker efterfølgende. Desuden vil de fleste ugeblade helst bringe noveller i 3. person datid (jeg har dog fået enkelte noveller i 1. person eller nutid antaget, men som regel er jeg blevet bedt om at ændre det. Fra nutid til datid går rimelig nemt, men fra 1. til 3. person er lidt besværligt).

Nogle af ugebladene vil helst have en synops først. Det er derfor, jeg råder dig til at skrive en mail til redaktøren, inden du går i gang med en novelle, for det er jo ærgerligt, hvis de slet ikke har brug for noveller lige nu, eller hvis de (som fx Ude og Hjemme) bringer noveller på kun 1600 ord, og du har skrevet 2700 ord.
Hvis du har nogle helt konkrete spørgsmål til, hvordan du kommer i gang med at skrive ugebladsnoveller, må du meget gerne spørge mig, så vil jeg svare dig efter bedste evne uden dog at udråbe mig selv til ekspert på området - det er jo de enkelte redaktører, der ved mest. Du kan kontakte mig her.

Til slut vil jeg lige sige, at jeg jo ikke er novelle-redaktør eller på anden vis ekspert i emnet, så ovenstående skal udelukkende ses som gode råd. Så jeg kan altså ikke stå inde for, at din novelle bliver antaget, heller ikke selvom du følger alt det ovenstående. Og så ændrer bladene jo også sommetider strategi, så fordi et ugeblad kører med en bestemt type fiktion nu, er det jo ikke sikkert, at de gør det om et år.

Når det så er sagt, så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med ugebladsfiktionen. Og kan vi så få fordommene blæst af vejen - for det er altså en virkelig skøn genre med mange dygtige forfattere!

fredag den 27. maj 2016

Hjerte i vente bliver genudgivet!

Omslag: Nete Banke, 2009
Hjerte i vente bliver udgivet i en ny, lækker udgave til efteråret! Den er ved at få ny forside, og jeg glæder mig SÅ meget til at vise jer den.

Der skal små anmelder-citater på forsiden, så derfor har jeg lavet en samling af alle de anmeldelser bogen har fået. Og jeg blev helt rørt over, hvor mange gode anmeldelser den faktisk har fået.

Her er et udpluk!

****”Der er en befriende tendens til at unge kvinder flænser stykker af virkeligheden og serverer dem råt for unge læsere (…) Nu gør Camilla Wandahl (f. 1986) det så i sin debut ”Hjerte i vente”, en historie så autentisk, at den virker selvoplevet.”
Kari Sønsthagen, Berlingske Tidende

”Historien rammer hjertet. Ja, den gør!”
Steffen Larsen, Politiken

”Denne bog er en debutroman skrevet af en kun 22-årig forfatter med et stort talent og megen indsigt. Det er en alvorlig lille historie om, hvordan et barns sygdom påvirker hele familien.”
Kirsten Aggerholm, Børn og Bøger

”Jeg kan godt lide denne roman. Den har en vedkommende historie både omkring det psykologiske aspekt af, hvordan sygdom påvirker de nærmeste og en sød kærlighedshistorie, og det hele er fortalt overbevisende og sprogligt godt med en sympatisk og troværdig hovedperson.”
Elisabeth Bennetsen, lektør

”Historien rørte mig så voldsomt, at jeg varmt vil anbefale den til alle – også selvom det ER en ungdomsbog”

***** ”Trænger du til en tudetur så læs Hjerte i vente”
Palles Gavebod

”Alt i alt synes jeg det er en fantastisk bog, og den rørte mig på mange måder. Jeg vil varmt anbefale man læser den, uanset alder.”
Albertslund Posten

”Hjerte i vente er i bund og grund en storslået roman, med nogle twists.”
Aniston.dk

”Hjerte i vente er en velskrevet roman, der elegant spiller på mange strenge i følelsesregistret hvilket vil få hjerterne til at klapre hos teenagepigerne. Sproget er nutidigt, og romanen balancerer flot med alvor, der aldrig bliver søgt, og snapshots af det flyvske teenageliv med forelskelse, hvilket tilsammen giver en vedkommende og frisk historie om kærligheden, livet og alt det der. Hjerte i vente har både dybde og autencitet og stiller sig på række med andre gode nyere danske ungdomsbøger som f.eks. Kære Dødsbog.”
Fortællingen.dk

”Gribende fortælling, hvor det er umuligt ikke at fælde en tåre til sidst.”

-Tudebøger, et biblioteks-inspirations-hæfte

onsdag den 4. maj 2016

Bag om Alt om at være pige

I april udkom Alt om at være pige, og i den anledning vil jeg fortælle lidt om, hvordan jeg fik idéen til bogen og skrev den!

Omslag: Alette Bertelsen
Det er nemlig en lang proces fra første idé og til bogen bliver skabt!
Alt om at være pige er en lidt anderledes bog end mange af mine andre bøger, fordi det ikke startede med, at jeg fik en idé, som jeg gik og tænkte over. Det startede med, at jeg skrev!
Jeg var nemlig på Skriv en bog på en uge - et fantastisk skrivekursus, som jeg har været på fire gange. Jeg ville egentlig have skrevet på en gammel science fiction-idé, men da jeg ankom til kurset, fik jeg lyst til at ryste posen og begynde på netop dét, der faldt mig ind. Og så kom Ida flyvende!

Ida er 13 år og totalt sprudlende. Meget modsat fx Ji i Veninder for altid, der er mere stille og usikker. Ida har også sine usikkerheder, javist, men hun er SJOV! Og den energi og tone, som Ida har i Alt om at være pige, dukkede op, lige så snart jeg begyndte at skrive på hende.
Sammen med et HAV af idéer. Og jeg skrev løs på dem alle sammen.

Til sidst havde jeg næsten 50 sider med enkelt linjeafstand, som var løst og fast om Ida, hendes veninder, hendes familie. Et stort mix af scener og info-om-bogen. Det var noget værre rod, og selvom jeg vidste præcis, hvem Ida og hendes familie var, så anede jeg ikke, hvad bogen skulle handle om. Altså hvad plottet skulle være.

Så jeg gik fra kurset med vildt meget tekst og en fornemmelse af, at noget af den tekst var virkelig godt - og at det var første gang jeg havde skrevet noget humoristisk. Det var en god følelse!
Jeg satte alle siderne ind i en mappe, og kiggede på det engang i mellem. Jeg prøvede at finde på et plot, men jeg anede ikke, hvad bogen skulle handle om, for der var så mange ting, jeg gerne ville have med.

Sådan gik der et par år. Og så pludselig, fra den ene dag til den anden, og måske fordi jeg netop
Et af mine forsøg på at finde på et plot
til Alt om at være pige
havde gennemskrevet "Til min bedste veninde i verden" og var rigtig godt inde i tween-tøse-universet, kom jeg i tanke om bogen om Ida. Jeg var højgravid og skulle på barsel om en måned, men jeg skrev som død og helvede og lige inden min barsel sendte jeg første udkast af Alt om at være pige til mit forlag.
Jeg lavede ikke nogen plotmodel, inden jeg skrev (det havde jeg prøvet mange gange lige efter kurset - uden held), men jeg vidste pludselig, at romanen skulle handle om Idas ønske om at få menstruation, og at jeg ville bygge den op omkring hendes fødselsdagsfest (det med fødselsdagsfesten dukkede op ved et tilfælde, da jeg skrev). Nogle af scenerne - fx den første med seksualoplysning i klassen og deres leg med bindene og Storm, der kommer ind, havde jeg skrevet på kurset, så de skulle kun ændres lidt. Andet skulle jeg skrive helt forfra. Og alle navnene, undtagen Idas og hendes forældres og hundens er nogen, som jeg har fået forslag til på Facebook, fordi jeg var for doven til selv at vælge navne - det skulle jo gå hurtigt;)

Da forlaget havde læst bogen, var de rigtig glade for den. Jeg var netop vendt tilbage fra barsel - nu med en lille søn på armen - men heldigvis var der ikke meget redigering (det plejer der at være), og snart var Alt om at være pige parat til at komme til tryk!

Jeg må være hundrede procent ærlig og sige, at jeg jo STADIG har en masse løse scener liggende fra skrivekurset, som der ikke blev plads til i den første bog. Og at jeg ind i mellem tænker på, om jeg skulle skrive en fortsættelse. Men jeg vil lige se an, hvordan den første bog bliver modtaget, for jeg har to tykke mapper med idéer, og lige nu er der nogle af mine gamle idéer, der VIRKELIG presser på for at blive skrevet. Én af dem skrev jeg i 2015 - det er Et stykke af månen, som jeg gav jer en læseprøve på i sidste måned her på bloggen. Men der er flere drømmeprojekter, som jeg gerne vil kaste mig ud i.
Men altså - måske kommer der en dag en fortsættelse på Ida. Hvis jeg finder den helt rigtige historie til hende! I mellem tiden vil jeg bare ønske jer alle sammen GOD LÆSELYST! Og hvis du allerede har læst bogen, er du meget velkommen til at skrive en lille kommentar om, hvad du synes om den?

fredag den 1. april 2016

Et stykke af månen - gratis teaser!

Omslag af Alette Bertelsen
Læs starten af "Et stykke af månen" - en helt ny YA-roman af Camilla Wandahl, forfatteren til "Hjerte i vente". Det er første del af kapitel 1, og da bogen ikke er færdig, kan der stadig ske ændringer. God læselyst!

Kapitel 1 
Niveau af lækkerhed

”Det bliver så fedt, når vi får læseferie.” Amalie ligger på den støvetblå madras ved siden af mig.
Hendes arme er foldet under hovedet, og hun kigger direkte op i de skyer, som min lillesøsters klasse malede sidste år. Jeg syntes ærlig talt det var lidt latterligt, at skolen valgte at invitere folkeskoleleverne fra skolen ved siden af ind og male hyggeloftet, men Kajsa var helt oppe at køre over det.
Jeg kigger på Kajsas sky ovre ved det lille, låste tagvindue. Derfra kan man se ud over det meste af gymnasiets gård, for hyggerummet ligger øverst over biblioteket.
”Jah …”. Nogle gange tænker jeg på, hvornår Amalie bliver træt af mig. Altså, helt ærligt: Hvem glæder sig ikke til læseferie? Og hvem tænker rent faktisk på at læse, når de har læseferie – ud over nørdede mig?
Omslagsskitse: AletteB
”Og næste år bliver alting anderledes.” Amalie ruller omkring, så hun ender med at ligge på siden og kigge direkte på mig. ”Så er vi ikke længere 1.g’ere. Det er slet ikke til at fatte, at året er gået så hurtigt!”
”Næh …” Måske skal jeg tage et kursus i taleevner. Eller low conversation. Jeg tror, det er det mor kalder det, når hun underviser sine elever i at snakke om hverdagstrivialiteter på engelsk. Altså, sådan helt almindelige kedelige ting.
Som at komme op i 2.g. Som at få læseferie.
”Luke siger, at livet først rigtigt begynder, når man går ud af gymnasiet.”
”Luke er så fuld af lort.” At tale om Luke, giver mig noget af stemmen tilbage.
Hvis jeg var mere som Amalie, ville jeg kende Luke. Så ville jeg være én af dem, der hang i gården foran klasserne. Og når Luke kom forbi, ville han sige ”Hey, Dina”. Og jeg ville smile og tale om strandturen på fredag, hvor 3. g’erne har sidste skoledag. At det blev mega fedt, og at jeg selvfølgelig tog med på stranden.
”Jeg behøver altså ikke tage med på fredag. Vi kan stadig godt holde filmmarathon hjemme hos dig.” Nogle gange er det, som om Amalie er tankelæser. Hun ved, at jeg tænker på strandturen.
”Ej, selvfølgelig skal du tage med. Jeg kunne jo også bare tage med,” siger jeg.
Og altså, det er på en måde sandt. Jeg kunne godt tage med. Men når jeg tænker på at ligge mellem Amalies lækre-allerede-gyldne-sommerkrop og Nadia, der sikkert har verdens mindste sol-bikini på, så stejler alting. Og jeg magter egentlig heller ikke alle min mors advarsler og gode råd, som hun for længst burde have droppet.
”Luke kommer.” Amalies stemme bliver en lille smule lysere.
Camilla Wandahl er på vej med ny YA-roman
Foto: Kirsten Frandsen
”Lad nu være med at sige, at du også er forelsket i ham.”
”Hvad mener du med også?” Der er noget vagtsomt i Amalies stemme, som får mig til at sætte mig op.
”Det er bare sådan lidt kliche. Alle piger på skolen er jo vilde med ham.” Jeg gør min stemme let.
Det er ikke så svært. Jeg er jo netop ikke vild med ham. Faktisk synes jeg, han er for meget. Det synes jeg generelt mennesker, som alle bøjer sig i støvet for, er.  Jeg kan bedre lide dem, som har noget på hjerte. Altså som ligesom har kant og brænder for ét eller andet. Ligesom jeg elsker at skrive.
Amalie tegner mønstre på madrassen. Hjerter og buer og lyn. Jeg følger hendes pink negl med øjnene.
”Okay, så du er forelsket i ham. Skal du så score ham?” Jeg prøver at lyde, som om det er helt fint med mig.
Det gjorde jeg allerede, da hun blev veninder med Nadia og Thea fra 3. a. Hun havde mødt dem i friluftsbadet, og de var faldet så meget i snak, at de havde inviteret Amalie med til fest om aftenen.
Hun spurgte også mig, men det var lige deromkring, hvor min morfar døde, så jeg kunne slet ikke overskue det.
Måske var det hele blevet anderledes, hvis jeg var taget med til festen. Fester er jo ikke ligesom strandture. Og selvom jeg føler mig enormt akavet til den slags fester og ikke rigtigt ved, hvad jeg skal sige, når jeg er sammen med Nadia og Thea, så er de jo søde nok. Jeg forstår godt, at Amalie gerne vil være veninder med dem. Og jeg gider i hvert fald ikke være sådan en jaloux, besidderisk bedsteveninde, der skal bestemme, hvem hendes veninder er sammen med.
”Michael spurgte alligevel også, om jeg ikke kom hjem til ham og Philip.” Det er løgn, for Michael ved godt, at jeg har en aftale med Amalie på fredag.
Men jeg er ret sikker på, at han skal være sammen med Philip, og næsten lige så sikker på, at jeg er velkommen. Der var trods alt engang, før Amalie, hvor det var os tre.
Når man har kendt hinanden fra man blev født, når man ligesom er genetisk samtænkt fra et højere sted, så overruler det alt muligt andet. Køn, for eksempel. Da jeg var lille tænkte jeg slet ikke på, at mine to bedste venner var drenge. Eller at Philip var et år ældre end Michael og mig.
”Jamen så har du jo procentvist meget bedre chance for at score end mig. TO drenge og EN pige, du ved.” Amalie griner og kaster en pude i hovedet på mig.
”Ad for helvede, den er fuld af leverpostejsmadder.” Jeg kaster puden tilbage og rammer hende på skulderen. Bagefter retter jeg mine briller, for puden fik dem til at sidde helt skævt.
”Og sperm. Fra alle de desperate drenge på skolen, der aldrig får noget.” Hun rammer mig i ryggen, fordi jeg lynhurtigt kaster mig væk.
”Hvor er du klam!” Jeg kyler puden helt hen til vinduet.
Amalie kaster sig efter den. Men i stedet for at fange den, vinker hun mig overivrigt hen til sig.
Jeg kravler hen til hende og kigger ud af den lille, fedtede rude. Kniber øjnene sammen for bedre at kunne se. Skolen er kun i to plan, så der er ikke så langt ned.
”Niveau af lækkerhed?” spørger hun.
Luke står i gården. Forårssolen kaster et skarpt lys ned på hans hår. Brune krøller, der netop er så lange, at det ser tilfældigt ud. Måske er det tilfældigt. Hans læderjakke er åben og slidt. Jeg kan se ham, genkende den mørke farve på læderjakken. At huske farver på folks tøj er en evne, jeg har i overudviklet grad, for det er den bedste måde at genkende folk på afstand. Selvom jeg ser noget nær tusind gange bedre end Philip, finder man jo stadig på små tricks. Sådan helt ubevidst.  
Detaljerne, for eksempel forårssolen i krøllerne er noget, jeg digter, fordi det passer til stemningen. Jeg er ret god til sådan noget med stemninger, og sol og måne giver altid lige et ekstra pift, også i poesi. Bare det ikke bliver for klichéfyldt, det advarer Michael mig altid i mod.   
Der går et sug gennem min krop, da Luke løfter sine arme og strækker sig. Jeg ved bare, at man kan se et bart stykke mave, og at Amalie er ved at æde ham levende. Med øjnene, altså.
”9.” Min stemme ryster en lille smule. Jeg håber ikke, Amalie lægger mærke til det. ”Der mangler lige det der sidste …”
Sandheden er, at der ikke mangler en skid. Hvis man ser ud som Luke, kan man få hvem som helst. Og Luke er godt klar over det – han flirter til højre og venstre, bare ikke med mig.
Jeg er et stykke usynlighed, og jeg kommer aldrig nogensinde i samme liga som Luke. Han er den der slags perfekte skal, som alle forguder og vil være venner med. Og selvfølgelig kan jeg godt se, at han er skide lækker. Men jeg vælger ikke mine venner på det ydre, og jeg ville ALDRIG prøve at score ham. Det ville være dumt, for i bøger er det altid, når pigerne lærer den lækre fyr at kende, at de forelsker sig rigtigt i ham. Fordi han har mere og byde på og alt sådan noget crap.

Sådan skal det ikke være i de bøger, jeg skriver, hvis jeg bliver forfatter, for det er noget lort. Luke er ligesom alle andre, bare i en lidt mere lækker indpakning. Han går til fester og på stranden og elsker at være midtpunkt. Hver sommer er han gudebrun og når pigerne glor på ham, skulle man tro, at han smeltede dem til flydende lava. Men altså, man vælger jo heller ikke en is efter indpakningen. Det er det indre, der tæller. Det har Amalie bare ikke fundet ud af endnu, for hun er helt vild med Luke, og det er også ok med mig.

Hvad synes du om kapitlet?

mandag den 7. marts 2016

Opgaver til Som en tikken under huden

Omslag: Simon Væth og Alette Bertelsen
Her er et fuldt opgavesæt til lærere, der læser ungdomsromanen Som en tikken under huden med deres klasse. Opgaverne er tiltænkt udskolingen, primært 8-10. klasse, men det varierer selvfølgelig efter hvad klassen ellers har arbejdet med. 

Opgaverne er udarbejdet af forfatter Camilla Wandahl i forbindelse med et foredrag, hun skal afholde til Bibliotekarernes Internatkursus hos Foreningen af Kristne Friskoler i marts 2016.
God fornøjelse!

Arbejdsopgaver til Som en tikken under huden


Følgende opgaver er udarbejdet så eleverne alene, to og to, i grupper og fælles i klassen får mulighed for at arbejde med romanen både før, under og efter læsningen. På denne måde støttes eleverne i læseprocessen.
Før læsningen kan eleverne oprette en læselog enten i et kladdehæfte eller på internettet (fx på en blog), så de har alle deres noter til bogen samlet ét sted.

FØR læsningen

1. Hvilken bog er det her? (fælles i klassen)

Titlen – Diskutér på tavlen: Hvad tænker I, når I hører ordene ”som en tikken under huden”?

Forsiden – Diskutér i klassen : Hvad tænker I, når I ser forsiden?  Hvilken slags bog forventer I at skulle læse?

Bagsideteksten – Gå rundt i klassen. Når I møder hinanden, skal I diskutere, hvad I tror bogen handler om efter at have læst bagsideteksten.  

2. Hvordan er bogen opbygget?
(fælles i klassen)
Bogen er delt i tre dele. De hedder: Forårsmånens spor, Smørklat og Mørketid

Diskutér: Hvad tror I, de tre dele handler om, når I hører, hvad de hedder? Hvorfor tror I, bogen er delt i tre dele?

3. Prologen
a. Læreren læser prologen op.

b. Find sammen de ord, I synes er svære. Det kan fx være:

Kælver
Øresønderrivende
Barndomsskov
Dun
Pulserer
Korridor

Diskutér i klassen, hvad ordene betyder. Skriv betydningen ned i din læselog.

b. Hurtigskriv i din Læselog: Hvad tror du der sker nu …?

UNDER læsningen

Mens du læser del 1: Forårsmånens spor, skal du huske at bruge din læselog.

a. Skyg personerne.
Hvem møder vi?
Skriv i din læselog. Skriv i listeform med sidetal, så du kan finde det igen senere.

- Hvad hører vi om Vår?
- Hvad hører vi om Idun?
- Hvad hører vi om Vårs hemmelige ven?
- Hvilke andre personer er med, og hvad hører vi om dem?

b. Svære ord
Lav en liste over svære ord i bogen. Føj nye ord til efterhånden som du møder dem.

Del 2. Smørklat

Prologen til del 2

1. Læreren læser prologen højt

a. Hurtigskriv i din læselog: Hvad kan du huske fra del 1, hvad hørte du i prologen og hvad tror du sker i del 2? Skriv så meget du kan nå på ti minutter.

b . Spørgsmål
Gå sammen i par og skriv videre på disse sætninger – der er ikke nogen rigtige svar:

- Når Vår siger, at der kun er et sted at starte, nemlig ”med os”, tror vi, at hun vil fortælle om …
- Når Vår siger, at ”efter vinter kommer Vår” kommer vi til at tænke på ….
- Vi tror, at der er sådan nogle små prolog-afsnit mellem hver del af bogen, fordi …
- Vi tror at næste del af bogen handler om …

c. Svære ord

Der er mange anderledes ord i dette prologstykke. Tal sammen i klassen, hvad betyder disse ord:
Filtre sig ind i hinanden
Kulmination
Nedsmeltning
Global opvarmning
Smeltesøer
Dirrende
Det ironiske

2. Læseloggen fortsættes
Mens du læser anden del af bogen, skal du fortsætte din læselog.

a. Forsæt med at skygge personerne. Når du møder nye personer, skal du tilføje dem til listen over personer.

b. Vårs alder
Skriv alle de steder ned, hvor man kan se, hvor gammel Vår er.
Både nu og hvis hun fortæller om noget, der er sket tidligere. Gem dine noter i læseloggen, så du kan lave en handlingslinje senere.

Del 3 – Mørketid

1. Prolog-arbejde

a. Brainstorm på tavlen over ordene mørketid og midnatssol.

b. Søg på Google – find billeder af mørketid og midnatssol.

c. Læreren læser prologdelen højt

d. Hurtigskriv alle dine tanker efter at have hørt prologen.

e. Gå sammen i par og diskutér: Hvad tror I Vår mener, når hun siger ”Det her er min del, min mørketid”?
Skriv jeres svar ned.
Diskutér jeres svar i klassen.

2. Læseloggen – fortsat


a. Fortsæt med at skygge personerne
b. Fortsæt listen med svære ord
c. Hold fortsat øje med Vårs alder og notér

3. Epilogen

a. Læreren læser epilogen højt.

b. Hurtigskriv alle dine tanker om epilogen – og om bogen, hvis du når det.

c. Gå sammen to og to og skriv, hvad I tror, der menes med:
- ”Når man sidder i flyet mod Grønland, går tiden nærmest baglæns”
- ”Og i gymnasiet var det jo os to, min ondskab og din”
- ”Et  sted inde i os er vi begge to de samme, som vi var engang.”

Diskuter svarene med en af de andre par.

EFTER læsningen
Nu har I læst hele bogen. Derfor er det nu tid til at gå mere i dybden med handlingen og personerne.

1. Tidslinje
a. Hurtigskriv: Hvad sker fra start til slut i historien? Tænk dig ikke om, bare skriv alt, hvad der falder dig ind.

b. Gå sammen i grupper. Lav et udkast til en tidslinje i jeres kladdehæfte.

c. Lav en udkast til en tidslinje på tavlen i klassen.
Diskutér bagefter – hvorfor fortæller Vår ikke bare historien, i den rækkefølge, som det sker?

2. Gruppeopgaver

Vælg mellem følgende opgaver som I skal lave sammen i gruppen:

a. Personkarakteristik
Lav en personkarakteristik af Vår, Mads eller Idun.
Brug jeres noter fra læsningen. Beskriv både indre og ydre karaktertræk.
Hvordan udvikler personen sig i løbet af læsningen? Hvordan er personens forhold til de andre personer?
Fremlæg jeres svar for klassen.

b. Hvem er T?
Find alle de steder, hvor T er nævnt i bogen (brug jeres læselog).
Diskutér:
- Hvad betyder T for Vår?
- Hvorfor tror I, han hedder T?
- Hvorfor tror I, at T er væk til sidst?
- Hvad kan T symbolisere i bogen?
Fremlæg jeres svar for klassen

c. Lav en film.
Lav en film eller et teaterstykke over én af scenerne i bogen.
Optag filmen med jeres mobiler og vis den til de andre bagefter eller teaterspil stykket for de andre.

d. Vårs spiseforstyrrelse
Gå i dybden med Vårs spiseforstyrrelse.
Diskutér:
- Hvad ved I generelt om spiseforstyrrelser?
- Hvordan kan man se i bogen, at Vår har en spiseforstyrrelse?
- Hvorfor tror I, at Vår får en spiseforstyrrelse?
I vælger selv, hvordan I præsenterer emnet for klassen, det kan fx være som en novelle, en fremlæggelse, en artikel eller en film.

3. Skriveopgaver

Nu skal du gå endnu mere i dybden med bogen. Derfor skal du vælge én af følgende opgaver:

a. Skriv et digt, hvor du bruger nogle af ordene fra bogen.
Det kan fx være ”solløst lys”, ”mørketid”, ”opløsning”, ”nedsmeltning”, ”isbjerg” osv. Gå selv på opdagelse efter flere ord! Dit digt behøver ikke rime.

b. Skriv videre.
Hvad sker der, da Vår og Idun mødes i Grønland? Skriv deres samtale.

c. Skriv historien fra en af de andre personers synsvinkel.
Skriv en novelle, hvor din hovedperson er enten Idun, Mads eller T. Hvordan oplever de det, der sker i bogen?
Du skal vælge et konkret sted i bogen og skrive det som om, du var enten Idun, Mads eller T.

Ekstra skriveopgave:
Jeres lærer kan finde FSA for 9. klasse 2014 til jer. Der er en skriveopgave, der tager udgangspunkt i Som en tikken under huden.

Værklæsning/Forfatterskabslæsning

Omslag: Nete Banke
Som en tikken under huden kan læses som værklæsning eller forfatterskabslæsning.

Forslag til titler:

Anders Johansen: Stjerneskælv (roman)
Naja Marie Aidt: Ond i sulet (novelle)
Mara Lee: Salome (roman)
Sandra Schwarz: Mig Maja (roman)
Kjersti Scheen: Månefeen (roman)
Meg Rosoff: How i live now (roman, engelsk)

Camilla Wandahl: Hjerte i vente (roman)
Camilla Wandahl: Ask Konge Taber (roman)
Camilla Wandahl: Et stykke af månen (roman)
Camilla Wandahl: Søster (novelle)
Camilla Wandahl: Karper (novelle)
Camilla Wandahl: Levende (novelle)


- Hvis du har idéer til andre opgaver til bogen, må du gerne skrive det i kommentarfeltet nedenfor!